10 m x 3,37 m
Tillverkad i mer än 200 exemplar mellan 1987-1996. Finns som 9000, 9001 och 9002.
Läs mer om 9000, 9001 och 9002.
Forbina 9000 är en härlig familjebåt med bra prestanda och utrymme. Att den är populär bevisas i att den är byggd i mer än 200 exemplar. Båten blev en succé direkt vid premiärvisningen på båtmässan 1987. För att klara av att leverera alla båtar som kunderna ville ha levererades vissa båtar som byggsatser. De första exemplaren av Forbina 9000 var utan flybridge.
Forbina 9000 finns i några olika versioner. De flesta har en Volvo Penta TAMD41 (200 hk) med rak axel. Motorn sitter i en ljudisolerad kassett mitt i båten. Ca 10 st byggdes med VP290 drev. Det ger 2-4 knops högre fart och enklare manövrering. Motorn är då placerad under bäddarna i akterruffen. Istället för de tre (2+1) sovplatserna finns då två sovplatser i en 140 cm bred dubbelsäng. Eftersom motorn är i akterruffen ger det ett stort stuvutrymme under durken mitt i båten, där motorn annars sitter.
1989 blev möbleringen på flybridgen ändrad, ratten flyttades från mitten till styrbords sida. Targabågen blev samtidigt i plast istället för stålrör. Några olika lösningar finns vad gäller sitt/liggplatser på flybridge, det varierar i stort mellan fällbara ryggstöd och 2 fällbara ”cylindrar” som ryggstöd. På fly finns även en smart förvaring för kapell mm.
1991 gjordes badbryggan om fullständigt. Den blev integrerad och förlängdes med 20 cm. Nu blev båten 10 meter lång.
Med tidens tand och det miljövänliga bränslet kan man räkna med att marschfarten är 16-18 knop. Bränsleförbrukningen då är ca 1,7-2,1 liter per sjömil.
Forbina 9001 och 9002 är salongsversioner av Forbina 9000. Akterruffen är nu ett akterdäck. Bordet i salongen är upphöjt så att en stickkoj får plats under.
Långtidstest i Vi Båtägare 1988 ”Svenskens drömbåt”
Vi båtägare 2001 Omvärdering av Forbina 9000
Artikel i Vi Båtägare 2008 ”Begrundan – Svenskens drömbåt”
Artikel om Forbina 9001 i Vi Båtägare 1991
Artikel i Praktiskt Båtägande 2010: En 3:a med två uteplatser
Besiktningsmannens favorit: Forbina 9000
Lars Myréns blogg om Forbina 9000 ”Missi Sippi”
Läs bloggen ”Leva sunt” med flera reportage om en Forbina 9000